Hej!
Vad roligt att du valt att flytta till Brf Sicklahus. Vi hoppas att du kommer att trivas i föreningen tillsammans med dina nya grannar. En bostadsrättsförening bygger på gemenskap och delaktighet, och tillsammans har vi ett ansvar att ta hand om föreningen och fastigheten.
I det här välkomstbrevet berättar vi kort om vad som är viktigt att tänka på för dig som är nyinflyttad. Ytterligare information hittar du på föreningens hemsida www.sicklahus.se.
Bra att veta om Brf Sicklahus
Om föreningen
Föreningen Brf Sicklahus bildades 1 april 1984. Föreningen består av 311 lägenheter och ett 50-tal lokaler i olika storlekar. Merparten av lägenheterna är bostadsrätter och ett mindre antal, cirka 12, är hyresrätter. HSB sköter föreningens ekonomiska förvaltning och Fastighetsägarna har hand om fastighetsskötsel och teknisk fastighetsförvaltning.
Ordningsregler och stadgar
Läs igenom föreningens ordningsregler och stadgar. Du hittar dem på sicklahus.se under
“Regler och stadgar” och det är viktigt att du tar del av dem.
Hemförsäkring
Alla medlemmar måste teckna en heltäckande hemförsäkring, där det är av största vikt att den innehåller tillägget för bostadsrätter. Är du osäker på ditt nuvarande försäkringsskydd kontakta ditt försäkringsbolag.
Elavtal
Glöm inte att kontakta Nacka Energi för tecknande av nätavtal inom 5 dagar, annars stängs elen av. Du anmäler in- och utflytt via deras hemsida, www.nackaenergi.se. Du hittar lägenhetens anläggnings ID på lägenhetens säkringsskåp. Vi i föreningen har inte det numret.
Porttelefon
Fastigheternas entréportar är utrustade med porttelefoner och elektroniskt låssystem. För att det ska fungera måste du informera Fastighetsägarna (kundservice@fastighetsagarna.se) om de telefonnummer som du vill ska gälla i porttelefonen och vilka namn det ska stå i displayen.
Nyckelbrickor och nycklar till allmänna utrymmen
Nyckelbrickor till porten och nyckel till källardörr, cykelförråd och miljörum ska den tidigare ägaren överlämna. Varje lägenhet har fått tre brickor. Ytterligare brickor debiteras med 400 kr/st. Har du behov av fler nyckelbrickor eller nycklar beställer du det hos HSB Kund- och medlemsservice. Telefon: 010-442 11 00 Mejl: service.stockholm@hsb.se. Nycklar till allmänna utrymmen kopieras hos lås eller nyckelföretag. Låset och nycklarna till lägenhetens ytterdörr är medlemmens ansvar och kan inte beställas genom föreningens förvaltare.
Internet/bredband
Bredband 1000/1000 överföringshastighet ingår i avgiften för alla boende genom bredbandsleverantören Ownit som tillhandahåller support. Den nyinflyttade tar själv kontakt med Ownit och erhåller då användaruppgifter. Beställningsblankett för detta finns på Ownits hemsida https://www.ownit.se/kundservice/guider/abonnemang/aktivering/aktivering-av-bredband-gruppanslutning.
Kabel-TV
Tele 2 grundutbud ingår i avgiften. Kontakta Tel2 2 för support och för köp av utökat utbud som då debiteras medlemmen. OBS! Det är inte tillåtet att ta inte bort uttag eller TV kabel som finns lägenheten eftersom det är en slutenkrets för delar av fastigheten. Sker detta blir det avbrott för andra i din trappuppgång.
Tvättstuga
En tvättstuga finns på varje gård på Sickla Strand, och på Atlasvägen finns en i källaren. Bokning och förhållningsregler finns i varje tvättstuga. På baksidan av Sickla strand 39 (port 43C) finns det också en grovtvättstuga där du kan tvätta mattor med mera.
Miljörum
På, eller i anslutning till varje gård, hittar du föreningens miljörum. Det finns tydliga skyltar uppsatta på vad du kan källsortera där och inte. Tänk på att vika ihop kartonger när du kastar dem för att inte kärlen ska bli fulla på en gång. Det är absolut förbjudet att kasta byggmaterial som dörrar, köksskåp, lister och miljöfarligt avfall med mera i miljörummet. Detta medför stora extrakostnader för föreningen.
Renovering
Det krävs i de flesta fall styrelsens tillstånd för att renovera eller bygga om i lägenheten. Skicka in en anmälan om vad du har för avsikt att göra till Fastighetsägarna: kundservice@fastighetsagarna.se. Fastighetsägarna bereder ärendet och lämnar över det till styrelsen för godkännande.
Ventilation
Våra fastigheter har ett frånluftssystem med frånluftsfläktar på vinden med värmeåtervinning. Det innebär att du inte får koppla in spisfläktar med motorer till ventilationssystemet och inte ändra styrventilerna som sitter vid ventilöppningarna. Vill du koppla in en spiskåpa utan motor mot fläktsystemet måste du få det godkänt från föreningen.
Mitt HSB
Som medlem eller hyresgäst har du tillgång till en egen sida på Mitt HSB. Där kan du komma åt information som gäller dina avgiftsavier, lägenhetsuppgifter med mera. Inloggning görs via BankID. OBS! Du måste själv registrera dina kontaktuppgifter, och det är viktigt att du gör det. Styrelsen får inte tillgång till dina kontaktuppgifter automatiskt och kan alltså inte få tag i dig om du inte har registrerat uppgifterna på Mitt HSB. Registrera din uppgifter här: www.hsb.se/stockholm/mitthsb/.
Felanmälan
Felanmälan gör du genom att skicka ett mejl till kundservice@fastighetsagarna.se. Du kan också anmäla ditt ärende på Fastighetsägarnas hemsida. Vill du fel anmäla via telefon, når du Fastighetsägarna på nummer: 08-617 76 00. Kontoret är öppet måndag–torsdag kl. 07–17 och fredag kl. 07–16.
Akut felanmälan efter kontorstid. Har du en akut felanmälan efter kontorstid eller på helger och röda dagar, kontakta jouren på 08-657 64 50. Ett akut ärende är en allvarlig händelse som inte kan vänta tills nästa vardag. Exempelvis:
- omfattande vattenläckage
- stopp i avlopp
- ingen värme i element
- inget varmvatten
- inbrott
OBS! Att kalla ut jouren kostar föreningen betydligt mer än att använda hantverkare under kontorstid. Tänk också på att om det är något som är ditt ansvar som lägenhetsinnehavare så får du stå för kostnaden. På föreningens hemsida finns tips på vad du själv kan åtgärda vid exempelvis stopp i avlopp, byta säkring med mera. Här hittar du instruktioner för hur du går till väga.
Ekonomisk förvaltning
HSB sköter föreningens ekonomiska förvaltning. Du kan vända dig till dem om du har frågor gällande:
- ekonomi
- andrahandsuthyrningar
- parkeringsplatser
- överlåtelser/försäljning av bostad
- beställning av nyckelbrickor
- uppgifter till porttelefon
- panter
- avgifter
- hyror
Kontaktuppgifter
Styrelsen kan du kontakta om övriga frågor som inte rör felanmälan, andrahandsuthyrningar, överlåtelser etc. Antingen via mejl eller post till styrelsens kansli. Kansliet är inte bemannat men här finns en postlåda. OBS! Skicka inga akuta ärenden denna väg.
Mejl: styrelsen@brfsicklahus.se.
Adress till kansli: Sickla strand 82, 131 34 Nacka
Hemsida: sicklahus.se
Felanmälan (ej akut): kundservice@fastighetsagarna.se
Fastighetsjour (akut): Telefon 08 – 657 64 50
Ekonomisk förvaltning (HSB): Telefon 010-442 11 00 eller mejl: service.stockholm@hsb.se
Övrig information
Inom området finns tillgång till samlingslokal, tennisbanor, boulebanor, bocciabanor och bastu.
Föreningens samlingslokal och bastu. Finns på Sickla Strand 29, och administreras av Sicklasjöns BK Bastusektion. För bokning vänd er till Sickla IF Bastusektionen, kontaktuppgifter finns på /laget.se/sicklasjonsbk/
Tennisbanorna. Hyrs ut och administreras genom Sicklasjöns BK:s Tennissektion laget.se/sicklasjonsbktennis/
Bocciabanorna. Sköts av Sicklasjöns BK:s Bocciasektion se laget.se/sicklasjonsbk/.
Blommorna. Rabatter och planteringar sköts av vår entreprenör men också till vissa delar av intresserade boende. Vill du plantera något själv? Kontakta styrelsen via mejl, men tänk på att prata med dina grannar först vad du önskar plantera.
Om du har tankar eller förslag på förbättringar kontakta gärna styrelsen via mejl styrelsen@sicklahus.se
Vänliga hälsningar
Brf Sicklahus